Tuesday, 21 December 2021

 Oleh: NATASYA NASHWA BINTI RIZAM

PERANAN AKTA PENDIDIKAN 1996 TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA

 

PENDAHULUAN

Sebelum British menjajah di Tanah Melayu, pendidikan tidak dititip beratkan dalam perkembangan anak-anak di Tanah Melayu. Namun begitu, bukan bermaksud pendidikan tidak diajarkan kepada anak-anak tetapi pendidikan berlangsung secara tradisional dalam institusi keluarga dan masyarakat. Pendidikan pada zaman itu berlangsung secara tidak formal kerana ilmu yang diwarisi daripada nenek moyang diajarkan kepada satu generasi ke satu generasi. Hal ini menunjukkan pendidikan pada masa itu bercorak warisan turun temurun. Pendidikan ini melibatkan perkara-perkara asas seperti adat resam, budaya, warisan dan juga ajaran Islam supaya generasi mereka menjadi seseorang yang baik dalam keluarga mahu pun dalam masyarakat. Masyarakat dahulu menganggap ibu bapa memainkan peranan utama sebagai pendidik kerana mereka perlu mendidik anak-anak mereka dengan perkara-perkara yang berkaitan budaya dan warisan. Bagi mereka, anak-anak tidak kira lelaki mahupun perempuan dididik dengan ketertiban, nilai, budi bahasa serta adab sopan yang diwarisi daripada nenek moyang. Antara contoh perkara yang diajarkan kepada anak-anak mereka ialah setiap individu perlu menghormati orang lain terutamanya ibu bapa dan orang yang lebih tua daripada mereka. Golongan muda pada masa itu juga perlu sentiasa menjaga pertuturan kata dan perbuatan di hadapan orang tua sebagai lambang hormat kepada mereka yang lebih tua. Oleh itu, mereka yang dibesarkan dengan cara tradisional lebih bertatasusila dan penuh dengan nilai kesopanan dalam diri.

 

PERANAN AKTA PENDIDIKAN 1996

Sebelum tahun 1996, undang-undang pendidikan di Malaysia adalah tertakluk kepada terma dan syarat yang didapati dalam Akta Pelajaran 1961. Akta Pelajaran 1961 menegaskan bahawa matlamat utama Dasar Pendidikan Kebangsaan Pada masa itu adalah untuk menubuhkan satu Sistem Pendidikan Kebangsaan yang boleh memenuhi keperluan negara dan menggalakkan pembangunan ekonomi, sosio-budaya serta politik. Namun begitu, menjelang abad ke-21, era digital dan teknologi maklumat telah berkembang pesat dan meluas. Bidang pendidikan juga telah berubah tumpuan kepada pendidikan yang diselaraskan kepada teknologi dan orientasi pengeluaran serta pasaran. Selaras dengan perekembangan ini, Akta Pendidikan 1996 telah diselaraskan dengan tujuannya adalah untuk menyelaraskan dengan aspirasi menghasilkan satu sistem pendidikan yang seragam dan berteraskan prinsip pendemokrasian serta berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Oleh itu, terdapat beberapa peranan Akta Pendidikan 1996 terhadap perkembangan pendidikan di Malaysia.

            Akta Pendidikan 1996 diperkenalkan untuk memperbaiki kelemahan yang terdapat dalam penyata pendidikan sebelum ini. Dalam erti kata mudah, Akta Pendidikan 1996 sebagai garis panduan  atau rujukan bagi pelaksanaan pendidikan. Dalam akta ini, terdapat beberapa perkara yang diutamakan atau digariskan. Antara salah satu perkara yang digariskan ialah akta ini mengutamakan ilmu pengetahuan kerana ilmu pengetahuan adalah penentu utama arah tujuan negara dan penyelamat bangsa. Hal ini dikatakan demikian kerana melalui akta ini dapat memantapkan sistem pendidikan kebangsaan bagi generasi muda sejajar dengan perubahan masa. Perkara ini seterusnya dapat menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan bermutu tinggi antara negara dan seiring dengan negara maju lain. Akta ini juga menggariskan perundangan berkaitan bidang pendidikan seperti tatatertib dan etika guru semasa menjalankan tugas.

            Selain itu, Akta Pendidikan 1961 merupakan peraturan yang perlu dipatuhi. Hal ini dikatakan demikian kerana banyak peraturan yang telah ditetapkan dan wajib diikuti oleh pihak-pihak yang berkenaan seperti Kementerian Pelajaran Malaysia. Terdapat peraturan yang perlu diikuti oleh kakitangan guru dan penjawat awam sekolah bagi menjaga dan memastikan keamanan dan keharmonian institusi sekolah. Perkara ini bertujuan untuk mengelakkan kakitangan guru dan sekolah menunjukkan contoh yang tidak baik kepada pelajar kerana mereka mudah terpengaruh dengan perkara-perkara yang negatif.  Etika pakaian dan tatatertib guru juga sangat dititik beratkan kerana hal ini mencerminkan diri mereka sebagai pendidik. Contoh lain, peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib 1993; Pindaan 2002). Peraturan ini penting untuk memastikan penjawat awam menjalankan tugas dengan lebih cekap dan amanah serta bertanggungjawab.

            Peranan lain Akta Pendidikan 1961 adalah untuk menjadikan sistem pendidikan lebih sistematik. Dalam Akta Pendidikan 1996, konsep sistem pendidikan kebangsaan dimantapkan dengan meliputi semua peringkat persekolahan dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat pendidikan tinggi dan meliputi semua kategori sekolah. Antaranya ialah sekolah kerajaan, sekolah bantuan kerajaan dan sekolah swasta. Sistem pendidikan ini diaplikasikan dan dimantapkan dalam semua peringkat sekolah sama ada sekolah kerajaan atau sekolah swasta. Tidak ketinggalan sekolah Pendidikan Khas juga diberikan tumpuan yang khusus bagi pelajar yang kurang upaya untuk menuntut ilmu di sekolah sesuai dengan kekurangan mereka. Sistem ini dikatakan sistem yang sistematik kerana mengambil kira kepentingan semua kaum tanpa mengira kaum Melayu, Cina dan India. Oleh itu, pendidikan akan lebih berkualiti dalam memperkembangkan potensi individu sepenuhnya.

            Di samping itu, Akta Pendidikan 1996 melestarikan pendidikan di Malaysia supaya menjadi lebih baik. Hal ini dikatakan demikian kerana kurikulum yang dilaksanakan di sekolah mengupayakan murid menguasai pelbagai kemahiran seperti melestarikan pendidikan yang meliputi pendidikan teknik. Walau bagaimanapun, pendidikan khas tidak dipandang enteng oleh pihak kementerian serta pendidikan ini diambil berat dalam sistem pendidikan di Malaysia. Melalui akta ini, murid yang berdaya fikir lestari dapat dilahirkan serta mereka akan bersikap responsif terhadap persekitaran dalam kehidupan harian. Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang diperoleh. Hal ini juga dapat mempersiapkan murid menghadapi cabaran dan isu semasa di peringkat tempatan, negara dan antarabangsa.

            Akta Pendidikan 1996 berperanan sebagai kesakmaan peluang pendidikan kepada masyarakat dalam perkembangan pendidikan di Malaysia. Setiap warganegara Malaysia berhak mendapat peluang pendidikan yang adil dan sama rata tanpa mengira kaum dan budaya. Tiada istilah diskriminasi dalam sistem pendidikan atau membandingkan antara pelajar. Dalam konteks ini, semua pelajar adalah sama kerana pelajar merupakan insan yang seharusnya dididik dengan penuh kasih sayang tanpa mengira latar belakang mereka. Selain itu, peluang untuk belajar juga diberikan kepada semua golongan rakyat tanpa mengira latar belakang atau pun kedudukan mereka sama ada di bandar ataupun luar bandar.

            Kesimpulannya, sudah terang lagi bersuluh bahawa peranan pihak kerajaan sangat penting di samping peranan pihak lain seperti sekolah, ibu bapa dan swasta. Hal ini dikatakan demikian kerana peranan pihak kerajaan sangat penting bagi memastikan sistem pendidikan di Malaysia mempunyai kualiti selaras dengan kemajuan yang diperolehi negara pada masa kini. Melalui Akta Pendidikan 1996 ini, sisitem pendidikan di Malaysia kini mengalami pengurusan yang sangat sempurna dan mampu meningkatkan kualiti pembelajaran para pelajar. Akta Pendidikan 1996 ini menjadi asas kepada Sistem Pendidikan Kebangsaan serta merupakan landasan kepada Akta Pendidikan sekali gus sebagai Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

No comments:

Post a Comment